Lectura compartida:

El nostre objectiu és, primer de tot, compartir una lectura i al mateix temps poder donar l’opinió que ens mereix l’obra, els diferents personatges, si trobem que la narració va molt lenta o que s’estén massa amb les descripcions, o que el vocabulari és complicat, o que hi ha una frase que ens ha arribat al cor. En fi!...qualsevol cosa que ens agradaria poder comentar si tinguéssim alguna persona al nostre costat.

Que llegeixes?

Espai on podem penjar les lectures que, a part del llibre proposat com a lectura compartida, tenim entre mans; que ens han regalat; que tenim pensat de llegir per la recomanació d’un amic, etc.

Si l’has llegit: opina​;​si l’estàs llegint, també; si penses llegir-lo, demana opinió, o recomana'l si s'ho val.​

Som observadors? On pertany aquest tros de foto?


Partint d’un tros de fotografia i un petit text, hem de descobrir el lloc de Taradell on esta ubicada, quin significat o utilitat té o podria tenir. Es poden demanar pistes, quan s’hagin respost tres pistes es descobrirà un altra tros de foto. Si no s’endevina, una altra volta tres preguntes i així successivament fins que quedi descobert.

Procurarem que la foto estigui relacionada amb la literatura o a les arts en general.


dilluns, 25 d’abril del 2011

UN NOU ENIGMA LITERARI

A Itaca, l'erudit hi trobà no solament reminiscèn­cies arqueològiques dins un marc geogràfic descrit en la lletra del poema — elements que tres mil anys després de la civilització homèrica fan un cert efec­te —, sinó el mateix esperit del gran aventurer, l'espe­rit d'un home fascinat pel mar, astut, caut, prudent, errabund, amb els mateixos defectes i les mateixes qualitats de la gent d'avui — però arrelat entranya­blement a la pròpia terra. Un personatge constatable en molts altres rodals del Mediterrani, de dimensions universals, però de pares coneguts, és a dir, local, con­cret, amb un domicili precís i una arrel en la terra.

*******

Així, l'arribada a Istanbul, i fins que el bastiment és manté en les aigües del Màrmara, ofereix, en la part de ponent de l'aglomeració, una visió de doble fons, que sembla augmentar la curiositat. Són els jardins del Serrall, que tenen a sobre la immensa mola de la mesquita de Santa Sofia, el que amaga tota la part de ponent de la ciutat. És aquesta visió immediata el que fa sospitar l'existència d'una se­gona part oculta, perquè la mesquita seria incompren­sible sense l'existència d'una ciutat de la qual és inse­parable. La visió de Santa Sofia — la primera gran peça arquitectònica d'aquest caràcter vista en la meva vida — amb la diversitat de corbes manyagues de co­lor de carbassa clara i les punxes dels minarets amb una punta de rosa al capdamunt, fa un efecte con­siderable.

Es tracta d'una obra escrita per Prudenci Bertrana, Eugeni d'Ors, Joan Puig i Ferrater, Josep Pla o Josep M. de Sagarra. De quina obra es tracta i qui es l'autor?

16 comentaris:

  1. Amigues i amic,

    Ja ha passat Setmana Santa, ja ha passat Sant Jordi, amb un esclat de llibres i roses i ja ha passat Pasqua, per tant després d'aquest petit descans, ja es hora de continuar amb el nostre joc literari i aquí teniu una nova proposta.

    ResponElimina
  2. Hola Xavier no hauràs complert la teva amenaça de posar un fragment de l'extensa obra de Josep Pla? (és la meva primera proposta!!)

    ResponElimina
  3. Bona tarda,
    Jo això ho he llegit fa pocs dies i no sé on, ja fa estona que hi penso i no em be al cap ara investigaré.

    El sopar a la fresca el fem el 8 de juliol, divendres, que tothom en pregui nota.

    ResponElimina
  4. Lluna,

    He complert l'amenaça. Dissabte, dia de Sant Jordi, va fer 30 anys que va morir i bé cal recordar-lo.

    Dolors,

    Apuntat el dia 8 de Juliol (i feta la reserva del local).

    Ves refrescant la memòria. El que si que et puc dir, es que aquests últims dies he llegit alguns reportatges sobre Josep Pla (AVUI, Presència, etc.), però no m'he fitxat en cap fragment de la seva obra. Els paràgrafs estan trets directament d'un llibre.

    ResponElimina
  5. Xavier: Podria ser Les Illes de Josep Pla, tot i que no he pogut trobar els fragments perquè a casa no tinc tots el volums d'aquesta obra. Haurem de dir el volum?
    Aposto, però.

    ResponElimina
  6. Mercè,

    NO es "Les illes".

    Respecte a la forma de concretar el nom de l'obra, jo crec (si ningú no hi diu res en contra)que es pot identificar amb el nom de l'obra o bé amb el nom del volum en el que s'hi reculli aquesta obra en concret, ja sigui en les Obres Complertes o en altres reculls de l'obra de Josep Pla, sempre, es clar, que s'identifiqui prou be de quina obra es tracta.

    ResponElimina
  7. La primera edició va ser a l'octubre 1991?

    ResponElimina
  8. Dolors,

    La primera edició NO és del 1991. L'edició que jo tinc és d'uns anys abans i no es la primera.

    ResponElimina
  9. Bona nit,
    Ara arribo de escoltar el recital de poemes d'autors locals, ha estat una grata vetllada, ha quedat un espectacle molt digne en les veus i la música del grup Canya que no és conya.
    Felicitar a la Maria Sellés a la Mercè Voltes i a en Lluís Mauri pels poemes presentats.
    Xavier, vaig buscant i no sé per on tirar avui pensava anar a la biblioteca de Vic on acostumo anar-hi els dijous, però avui no m'ha estat possible.
    El joc està una mica parat, al ser una obra tant extensa costa una mica més.

    ResponElimina
  10. Dolors,

    De moment una "petita" pista: aquesta obra ha estat citada en un dels articles i entrevistes que s'han publicat als diaris catalans al voltant de Sant Jordi i com a record dels 30 anys de la mort de Pla. L'obra de Pla és molt extensa, però si penseu bé en el sentit dels dos paràgrafs i la descripció que s'hi fa, ja s'estreny una mica el cercle.

    ResponElimina
  11. Dolors, Moltes gràcies per la part que em toca. Jo no hi vaig poder ser per temes de feina, però l'Anna Tuneu em va comentar que ho gravarien en video. A veure si ho podrem veure.
    Xavier, l'obra que comentes la van citar en una entrevista o article escrit en un diari en català?

    ResponElimina
  12. Lluís,

    SÍ, al voltant de Sant Jordi i de la commemoració dels 30 anys de la mort de Josep Pla, s'han publicat diversos articles i entrevistes a la premsa, i en concret, en un d'aquests, publicats en un diari Català (nacionalment català, aclareixo) es cita l'obra seleccionada entre el que em podríem dir el "cànon" de Josep Pla segons el protagonista de l’article/entrevista.

    ResponElimina
  13. La veritat és que em tens ben despistat, Xavier.

    Però llançaré una pedreta que m'ha facilitat la lectura dels índexs de la Fundació Josep Pla:

    L'obra en qüestió és "Les escales de Llevant" (http://fundaciojoseppla.cat/content/view/305/38/lang,ca/), inclosa dins les seves Obres Completes publicades per l'Editorial Destino?

    ResponElimina
  14. Uff!! jo també estic molt despistada, primer de tot perquè no n'he llegit massa res de Josep Pla, però he anat bucejant per la seva extensa obra i m'he quedat, no sé si ho hauré encertat, amb la part de la seva obra que tracta de "Reportatges i llibres de viatges i de llocs" i remirant m'ha cridat l'atenció "Cartes de lluny", publicada a Barcelona per Edicions de la Nova Revista, a l'any 1928, per l'editorial Selecta, l'any 1954 i per Destino, a l'any 1981.
    Ja està em llenço!!

    ResponElimina
  15. Lluís,

    SÍ, es tracta de "Les escales de llevant" , que s'inclou al volum 13 de lobra completa i que dóna nom al mateix volum.

    Me n'alegro que participis, perquè fins ara, excepte alguns comentaris teus esporàdics, jo era l'únic home entre l'estol de dones.

    El motiu d'haver posat aquest text de Josep Pla era doble: primer, complir l'amenaça que l'hi vaig fer a la Maria Godayol quan ella, en cada proposta que feia, ens posava en Josep Pla com a possible (i tenint en compte que la seva primera proposta de l'Isabel-Clara Simó ens va fer anar de corcoll a tots) i el segon, i realment el més important, ha estat retre un petit homenatge a Josep Pla en 30è. aniversari de la seva mort.

    Quant he donat la pista del articles i entrevistes publicats últimament, em referia a l'entrevista que l'AVUI va publicar el dia de Sant Jordi a Josep Valls, que va fer companyia a Josep Pla els últims anys de la seva vida i ha publicat diversos obres sobre ell. En aquesta entrevista, Josep Valls cita "Les escales de llevant" com una de les obres canòniques de Josep Pla.

    Ara et toca a tu estrenar-te en la nova proposta.

    ResponElimina
  16. Ospes! Doncs ara mateix el penjo i, a veure si és un d'aquests ràpids, perquè dimarts començo la meva Setmana Santa laboral amb retard. Coses de la feina. Això sí, espero poder-me connectar des de Sevilla.
    Res, tu, prou d'excuses i anem a la meva :-D

    ResponElimina

Respon a la pregunta mitjançant un comentari. Per enviar el missatge, has de premer la opció "Comentari de l'entrada"

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.