Lectura compartida:

El nostre objectiu és, primer de tot, compartir una lectura i al mateix temps poder donar l’opinió que ens mereix l’obra, els diferents personatges, si trobem que la narració va molt lenta o que s’estén massa amb les descripcions, o que el vocabulari és complicat, o que hi ha una frase que ens ha arribat al cor. En fi!...qualsevol cosa que ens agradaria poder comentar si tinguéssim alguna persona al nostre costat.

Que llegeixes?

Espai on podem penjar les lectures que, a part del llibre proposat com a lectura compartida, tenim entre mans; que ens han regalat; que tenim pensat de llegir per la recomanació d’un amic, etc.

Si l’has llegit: opina​;​si l’estàs llegint, també; si penses llegir-lo, demana opinió, o recomana'l si s'ho val.​

Som observadors? On pertany aquest tros de foto?


Partint d’un tros de fotografia i un petit text, hem de descobrir el lloc de Taradell on esta ubicada, quin significat o utilitat té o podria tenir. Es poden demanar pistes, quan s’hagin respost tres pistes es descobrirà un altra tros de foto. Si no s’endevina, una altra volta tres preguntes i així successivament fins que quedi descobert.

Procurarem que la foto estigui relacionada amb la literatura o a les arts en general.


diumenge, 29 de gener del 2012


Nova entrada, a quarts de sis de la tarda

De sobte, es destrià de l’esbart de papallones que esmaltaven, a voladúries, els distints grups, una bufonísima miniatura del segle divuitè, modernitzada amb uns tocs de coloret i un alegre miroteig de lluentines al fons de les ninetes. La seguia, a retaló, un senyor fet, alt, carrat d’espatlles, amb tronc de atleta, sota robes ben tallades, i un somriure en els llavis molsuts, coronats per l’accent circumflex d’un bigotet retallat, encara de natural castany fosc.

                                                   ***

El cop certer semblà abatre’s despietadament sobre ell i fer a miques principis fins aleshores tinguts per bàsics, secretes seguretats incommovibles. Una mortificació sorda, sense gallardies de revolta, desinflà el seu innat entonament. Les galtes plenes, terses, d’aspecte sanitós, semblaven allargar-se-li com per virtut d’una sobtada malaltia.

Possibles autores: Mercè Rodoreda, Caterina Albert,  Roser Matheu, Maria Aurelia Capmany, Lluisa Forrellad,

27 comentaris:

  1. Avui fa 25 anys de la mort de Josep Vicens Foix, us deixo una poesia pel seu record

    ÉS QUAN DORMO QUE HI VEIG CLAR

    És quan plou que ballo sol
    Vestit d'algues, or i escata,
    Hi ha un pany de mar al revolt
    I un tros de cel escarlata,
    Un ocell fa un giravolt
    I treu branques una mata,
    El casalot del pirata
    És un ample gira-sol.
    Es quan plou que ballo sol
    Vestit d'algues, or i escata.

    És quan ric que em veig gepic
    Al bassal de sota l'era,
    Em vesteixo d'home antic
    I empaito la masovera,
    I entre pineda i garric
    Planto la meva bandera;
    Amb una agulla saquera
    Mato el monstre que no dic.
    És quan ric que em veig gepic
    Al bassal de sota l'era.

    És quan dormo que hi veig clar
    Foll d'una dolça metzina,
    Amb perles a cada mà
    Visc al cor d'una petxina,
    Só la font del comellar
    I el jaç de la salvatgina,
    -O la lluna que s'afina
    En morir carena enllà.
    Es quan dormo que hi veig clar
    Foll d'una dolça metzina.

    ResponElimina
  2. Primer comodí:

    Es tracta d'una obra escrita a la segona meitat del segle XX?

    ResponElimina
  3. AVÍS.

    Hi ha un problema amb l'hora de publicació dels comentaris. Hi surt l'hora de la costa oest dels Estats Units (on hi ha Google), que són 9 hores menys que nosaltres. Realment, el meu comentari està fet a les 12:17 i suposo que al poema d'en J.V. Foix que ens va posar la Dolors en memòria de l'aniversari de la seva mort el va publicar a les 5:45 de la tarda d'ahir (17:45)

    Quan pugui miraré si ho puc arreglar, però de moment ho hem de tenir en compte.

    ResponElimina
  4. Xavier, estaria molt bé que poguessis arreglar l'hora de les entrades al joc, sempre ha estat així? jo me’n vaig adonar no fa gaires dies, vaig intentar solucionar-ho i no vaig poder.

    Dolors

    ResponElimina
  5. SOBRE L'HORA DE LES ENTRADES DE COMENTARIS:

    M'he mirat la configuració de l'hora en el format del Bloc i és la correcta (hora de Greenwich + 1 h). També tenim ben definit el format de l'hora, de 24 hores, en comptes de 12 h. i AM/PM, tal com ens surt ara. He mirat un altre bloc que tinc jo i passa el mateix, per tan deu ser un error de les últimes modificacions que han fet a Blogger i hem d'esperar que s'arregli tot sol.

    ResponElimina
  6. Hola Xavier, doncs esperarem que s'arregli, entre tant anirem fent. No deixa de ser curiós que si jo faig una visualització previa l'ha està correcte.

    Respecte a la teva pregunta, efectivament està publicada en la segona meitat del segle XX, és el mateix estar publicada que escrita?

    ResponElimina
  7. pregunto: Es tracta d'una novel·la o d'un conte?
    És una obra pòstuma, o sigui, va ser publicada després de morta l'autora?

    ResponElimina
  8. Dolors, m'agrada molt que hagis triat aquest poema de Foix, primer perquè sempre estàs a punt de reflectir en el blog diversos aspectes de literatura catalana i d'altra banda perquè Foix és un gran poeta que ens dóna uns textos lluminosos i optimistes com aquest, i això, ara especialment, és molt d'agrair.

    ResponElimina
  9. SOBRE LES DATES D'UNA OBRA:

    Dolors, la meva pregunta no era del tot clara. Jo vaig preguntar si l'obra estava "escrita" i molts cops és difícil de saber realment quant una obra ha estat escrira. És més fàcil parlar de data de publicació (que seria la de la primera edició) i així no hi ha lloc a confusió.
    Entenc, doncs, que l'obra que ens proposes està publicada a la segona meitat del segle XX.

    ResponElimina
  10. Si Xavier, val més que parlem d'edicions, i ja va quedar clar que era publicada a la segona meitat del segle XX, pot fer una altra pregunta ja que això sols és un aclariment.

    Avui us contestaré més tard, ja que al migdia me’n vaig a Barcelona, de seguida que arribi us contesto.

    ResponElimina
  11. Bé, em torno a incorporar, a veure d'entrada no en tinc ni idea, faig les meves dues propostes a veure què passa:
    1.- L'autora encara és viva?
    2.- L'autora ha escrit poemes també?

    ResponElimina
  12. Bona nit, perdoneu el retard,

    Mercè, es tracte d'un conte,
    és una obra pòstuma.

    Lluna, l'autora no és viva,
    Si, ha escrit poemes

    ResponElimina
  13. Dolors, jo diria que és el conte "La mort i la primavera" de Mercè Rodoreda

    ResponElimina
  14. Bé faig la meva proposta, l'autora és la Mercè Rodoreda i l'obra "Una campana de vidre" antologia de contes. A cura de Carme Arnau. De Edicions 62, 1984.

    ResponElimina
  15. Hola!

    Vaig una mica despistada, però faig servir els meus comodins:

    1,- L'autora va néixer el mes d'octubre?
    2.- Per aquesta obra va rebre el premi "Victor Català"?

    ResponElimina
  16. Mercè, NO és La mort i la primavera, de Mercè Rodoreda

    Lluna, NO és Una campana de vidre, de Mercè Rodoreda

    Núria, No va néixer per l’octubre,
    NO tinc constància que rebés el premi Víctor Català

    ResponElimina
  17. Continuo anant peix, però porto més de dues hores investigant, i em tiro de cap a l'aigua:

    Potser "Jubileu" de Caterina Albert?

    ResponElimina
  18. Jo també estic molt despistat. Dilluns em semblava que ho tenia molt clar i després vaig quedar totalment confós.

    Ara provo amb una nova pregunta:

    L’autora va guanyar el premi Fastenrath ?

    ResponElimina
  19. És CENDRES, una de les narracions curtes de JUBILEU de Victor Català.

    ResponElimina
  20. És "De veu a veu: contes i narracions", amb Montserrat Roig de la M. Aurèlia Capmany

    ResponElimina
  21. Núria, desconec si dins el recull de contes de Jubileu hi ha el conte CENDRES, què és el que conté els paràgrafs esmentats, pel que diu la Mercè pot ser.

    Xavier SI, va guanyar el premi Fasternath amb l’obra Solitud l’any 2009,

    Mercè SI, és CENDRES dins Cendres i altres contes, recull set narracions de la Víctor Català de la darrera època. I editat a l'abril de 1995, amb el pròleg de Lluïsa Julià.

    Lluna, ja ho veus NO és "De veu a veu: contes i narracions"

    Núria la Mercè ha estat més precisa, penso que li toca a ella.

    Mercè, que ens proposes?

    ResponElimina
  22. Hola a totohom,

    Em sap molt greu, però no estic gens d’acord amb el veredicte de la Dolors.

    Tinc a les meves mans l'edició de "Jubileu" d'Editorial Selecta de 1951 (número 85 de la col•lecció), amb presentació de Josep Miracle i “Quatre Mots” d’introducció de la mateixa autora, que és un recull de narracions, publicat a la segona meitat del segle XX, per una autora que va morir l’any 1966, que també va escriure poesia i que inclou, entre d’altres, la narració “CENDRES”. A la pàgina 102 d’aquesta edició hi ha el primer paràgraf proposat i a la pàgina 109 el segon. PER TANT NO ES TRACTA D’UNA OBRA PÒSTUMA, encara que del recull i de la narració se n’hagin fet edicions posteriors, alguna amb el mateix nom i continguts (com la d’Arola del 2005) i d’altres amb noms i continguts diferents, com la Pirene de 1995 recopilada per Lluïsa Julià.

    Entenc que quan es proposen contes o narracions curtes que formen part d’un recull hi poden haver confusions, ja que molts cops se’n fan reedicions o reculls que difereixen del recull original proposat pel mateix autor, com es aquest cas, però això no ens ha de portar a modificar uns fets, quan aquests són perfectament verificables.

    Adéu.

    ResponElimina
  23. Jo també tinc la l'edició de la Selecta. 1951 de Victor Català.Obres completes. En el pròleg de Manel de Montoliu dedica un apartat a Jubileu Pàg. LXIV. i diu "entrat ja en caixes aquest Assaig preliminar m'ha sorprès la sortida d'un nou recull de narracions de la nostra escriptora publicat amb el nom de JUBILEU" és el recull que té en Xavier. No és obra pòstuma, doncs, i aquesta pregunta deu ser perillosa en el cas d'edició catalana en època franquista i en altres casos potser també però l'hem de poguer fer,em sembla. En el cas de Rodoreda això és significatiu, per exemple.
    Concretament, en l'edició que jo tinc, del recull JUBILEU inclòs com a últim ( i això explica el canvi temàtic i fins i tot narratiu de l'autora dels Drames rurals i d'altres narracions igualment tràgiques) A la pàgina 1181 trobo CENDRES i a la 1182 el primer paràgraf que vaig trobar llegint en diagonal i a la 1189 el segon.
    Bé, encara que la meva fos una cita més precisa, no em fa pas res que la Núria posi el repte següent perquè jo aquesta setmana vinent aniré una mica atrafagada i la veritat és que també m'ho passo molt bé intentant d'endevinar. Espero amb il·lusió el que posarà la Núria doncs.

    ResponElimina
  24. Bon dia a tothom!

    Fets tots els aclariments, vull donar la meva opinió:

    La Dolors, que és qui va penjar la proposta, veu com a bona la afirmació de la Mercè, perquè és molt més precisa. I jo penso que te raó, perquè tal com vaig dir en fer l'afirmació, no ho tenia clar i provava sort. Jo dubtava entre "Jubileu" i "La vida mòlta", i mireu... va sonar la flauta per casualitat. En Xavier, que li agrada fer les coses ben fetes, quan va veure que jo optava per "Jubileu" la devia repassar tota de dalt a baix i ell en tenia la seguretat, però jo no. Per tant, no sóc jo qui he de penjar la nova proposta, sinó la Mercè.

    Fins a la propera, i Mercè encara que t'ho passis molt be intentant endevinar, aquesta vegada frueix de veure com ho intentem els altres!!

    ResponElimina
  25. En sap molt greu, demano disculpes, agraeixo els aclariments ja que els errors ens ensenyen a estar atents per una altra vegada.
    Xavier espero que aquest adéu no sigui definitiu.

    Núria tu tens la paraula.

    ResponElimina
  26. Aquí hi ha hagut una mica d’embolic com que jo no ho faig directament, ja que la meva ortografia deixa molt que desitjar, hi ho faig amb un Word quan l’he penjada m’adona’t que la Núria havia fet una entrada.

    No ens deixeu sense proposta

    ResponElimina
  27. Doncs m'hi poso. A veure que trobo que sigui tan laboriós de buscar com la darrera proposta de la Dolors. Aquest vespre la posaré.

    ResponElimina

Respon a la pregunta mitjançant un comentari. Per enviar el missatge, has de premer la opció "Comentari de l'entrada"

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.