Lectura compartida:

El nostre objectiu és, primer de tot, compartir una lectura i al mateix temps poder donar l’opinió que ens mereix l’obra, els diferents personatges, si trobem que la narració va molt lenta o que s’estén massa amb les descripcions, o que el vocabulari és complicat, o que hi ha una frase que ens ha arribat al cor. En fi!...qualsevol cosa que ens agradaria poder comentar si tinguéssim alguna persona al nostre costat.

Que llegeixes?

Espai on podem penjar les lectures que, a part del llibre proposat com a lectura compartida, tenim entre mans; que ens han regalat; que tenim pensat de llegir per la recomanació d’un amic, etc.

Si l’has llegit: opina​;​si l’estàs llegint, també; si penses llegir-lo, demana opinió, o recomana'l si s'ho val.​

Som observadors? On pertany aquest tros de foto?


Partint d’un tros de fotografia i un petit text, hem de descobrir el lloc de Taradell on esta ubicada, quin significat o utilitat té o podria tenir. Es poden demanar pistes, quan s’hagin respost tres pistes es descobrirà un altra tros de foto. Si no s’endevina, una altra volta tres preguntes i així successivament fins que quedi descobert.

Procurarem que la foto estigui relacionada amb la literatura o a les arts en general.


dissabte, 23 de febrer del 2013

Dilluns 25, comencem: Un senyor de Barcelona, fins a la pàg. 99 deixant Passi-ho bé senyor Llanas per la següent setmana o sia a partir del 4 de març fins a Un home oblidat: Sol i Ortega i del 11 de març fins al 17 l'acabem.



Un senyor de Barcelona, Josep Pla

Un senyor de Barcelona té per protagonista a Rafael Puget, un personatge real de qui Pla ens transcriu la història, narrada en primera persona, tal com la va escoltar dels seus propis llavis. Puget, nascut a Manlleu el 1873, va morir a Barcelona, on es va establir amb la família el 1888, després de la mort del seu pare, del qui ens narra la curiosa història del segon matrimoni, del qual Puget n’era fill, a principis de la dècada dels quaranta, poc abans d'aparèixer aquest llibre, perl es pàgines de qual desfilen múltiples esdeveniments i personatges de l'època. També conté un ric anecdotari, iniciant-se l'obra amb l'evocació de l'última guerra carlista, de què ens dóna, entre altres coses, una versió completament diferent de la correntment divulgada, de l'ocorregut en el "Hostal de la Corda", enclavat als voltants d'Olot, entre els generals Martínez Campos i Savalis, on és creença popular que es va produir el canvi de bàndol de l'últim al primer, cosa que va tenir com a conseqüència que la segona guerra carlista acabés definitivament a Catalunya. Puget diu conèixer la història per boca de Joan Deu, un senyor d'Olot, que en temps de la Revolució de setembre havia estat alcalde de la ciutat, i que durant tota la seva vida va ser entranyable amic de Martínez Campos, amb l’ideari del qual no simpatitzava, però a qui li unia la inquina que sentia per Savalls, sent la veritat que en l'esmentat Hostal únicament es va concertar el permís perquè els soldats carlistes poguessin anar a Olot per avituallar se de tabac i espardenyes; cosa a la qual Martínez Campos va accedir perquè així les seves tropes poguessin comprovar que els carlistes eren homes com els altres i perdessin la desproporcionada i fabulosa idea que tenien dels mateixos. No és res més que un detall, una més de les moltes històries històries que només podien ocórrer en aquells temps que es narren en el llibre, que després de recórrer diferents enclavaments de Catalunya - Vic, Girona..., centra la seva atenció en el seu capital, la Barcelona de la primera exposició Universal -la de 1888-on Puget va ser un dels més assidus participants de la tertúlia establerta en el cafè de l'Hotel Colom que fins a la guerra civil va ocupar la part alta de la plaça de Catalunya. Era una reunió de solera, i quan s’hi va incorporar, a l'instaurar-se en el cafè de la plaça de Catalunya del mateix nom, ja venia del vell Continental i abans del Petit-Pelayo. La tertúlia es reunia de set a nou de la tarda i era coneguda com a la penya dels Jocs —s'entén dels Jocs Florals— Un dels seus membres més actius, el poeta Joan María Guasch, era tres vegades mestre en el Gai Saber. La presidia Francesc Matheu i eren assidus de la mateixa, entre altres, Ferran Aguiló, que escrivia a “La Veu”, el diplomàtic Eduard Toda, restaurador dels monestirs d'Escornalbou i Poblet, l'escriptor costumista Alexandre Font i Pla, Lluis Via i Pagés, fundador de la revista “Joventut”, Narcís Olier, Amadeu Vives, Morera i Galícia... Una tertúlia en la que es parlava del diví i de l’humà, i especialment de dones; perquè en aquells temps, quan no es sabia què fer, cosa que ocorria amb freqüència, es parlava de dones. Dels seus contertulians ens parla Pla per boca de Puget, però no només d'ells; per les pàgines del llibre també desfilen Rius i Taulet, Mariano Cubí, el pintor Ramón Casas, Raimon Casellas, Emili Junoy, Pompeu Gener, Alcover, personatges que van desenvolupar un important paper en la història de Barcelona encara plàcid, els dandis s'exhibien passejant per un Passeig de Gracia encara a mitjà construir i que circulaven tirs de cavalls. Una Barcelona de vells carrers i places pren vida a través d'aquestes pàgines animades per una infinitat de personatges que els donen vida amb les seves anècdotes; personatges llegendaris que van abundar molt per aquells temps; de vides que avui seria impossible repetir, sense tampoc oblidar importants esdeveniments artístics i polítics; com per exemple els mítics i explosius mítings del Lerroux de l'època dels —joves bàrbars—, en què ja s'apreciava aquesta intolerància que al cap dels anys desembocaria en la guerra civil. Un llibre que ens parla de la vida d'un típic “senyor de Barcelona”, home de molts amics als que sempre va voler i en què assegura pensar cada dia, segons li confessa a Pla en les seves acaballes. És obra en què viu la ciutat en la qual es desenvolupa principalment, entranyable, de lectura fàcil i gratificant.


27 comentaris:

  1. Puget de Manlleu, diu en un moment donat:

    "A Vic, hi fa un fred que pela, però a mi em sembla que abans n'hi feia més que ara, Jo he vist penjar de les barbacanes dels teulats puntes de gel com espases. De vegades a Vic passàvem tres setmanes seguides sense veure el sol, dins d'una boira baixa glacial, una boira que us glaçava els ossos de l'esquelet. Si un dia sortia el sol per unes poques hores, les estalactites de gel gotejaven sobre les lloses dels carrers ombrius i la caiguda de les gotes feia un soroll monòton i trist."
    No trobeu que és molt actual aquest comentari?.

    De moment el llibre el trobo una mica complicat de seguir amb tants carlins, trabucaires, lliberals, cristins... aquella època eren una mica (bastant bèsties). Però m’agrada que el fil de l’historia passi a la Plana

    ResponElimina
  2. Se'm fa molt agradable de llegir. És escrit d'una manera tan planera, que fa honor al cognom del escriptor i a la Plana on passen els fets, com dius tu Dolors. I els personatges populars: Roca Guinarda, Serrallonga, el Rector de Vallfogona; cases conegudes com La Vila de Viladrau; els francesos que també els anomenàvem "gavatxos"...
    Facetes de Collell i Verdaguer que desconeixia...

    Una altra cosa és poder seguir les complexitats de les diferents faccions o partits. Per mi els més desconeguts són els cristins.

    A seguir llegint, que aquesta visió d'un Sr.de Barcelona anomenat Rafel Puget, sobre fets del nostra país, promet!

    ResponElimina
  3. A la ressenya de presentació diu que Pla transcriu la història de don Rafel Puget tal com ell "la va escoltar dels seus propis llavis" i a l'obra,figura que Puget l'explica en 1ª persona i que Pla la recull, però tots sabem... que qui parla és Pla: la visió que Pla té de Puget, i que les ornamentacions iròniques i l'observació, la descripció dels detalls és amanida per l'escriptor amb un humor molt seu i molt fi.
    El resultat és un festí continuat d'observació, ironia i llenguatge. No descobrim ara Pla, però la veritat és que el tornes a llegir i encara et sorprenen expressions com "Collell i Verdaguer foren, en vida, lliberals al bany maria, enraonadets" (no ens ho diu tot, però, perquè Verdaguer, a la fi de la seva vida, despreciat per Collell i els benpensants, podria merèixer altres qualificatius morals i polítics que "lliberal") però Pla és així, ja ho sabem i perquè ho sabem no és tan perillosa la seva excel.lència i la podem disfrutar més.

    La Dedicatòria ja és una peça mestra de descripció de don Rafel Puget, no hi sobra ni hi falta cap adjectiu.

    M'agrada també que reculli "comentaris" del poble als aconteixements polítics, un tipus d'autodefensa que ha funcionat sempre: "Els carlins són quatre, la tropa són vuit; van per les muntanyes tot jugant a cuït".

    Per cert, quan parla de Roca Guinarda i Serrallonga diu que foren instruments de les classes riques i dels braços forts contra el poble "Guinarda fou, sobre tot, un agent del famós bisbe de Vic Robusté i Sala , un dels homes més ferotges i de cos enter que ha ocupat aquella seu episcopal".(pàg 30 de l'obra completa de Destino) M'ha sorprés, no he estudiat seriosament aquesta etapa de la nostra història -ho reconec- i jo m'havia cregut les versions de Llach i Els Joglars sobre aquest bandolers i deduïa que era al revés, que anaven a favor del poble. Us ha passat el mateix? Pot ser que Pla ens enredi, aquí?

    I finalment una frase que el general carlista Savall digué, segons Pla,(pàg 48) en prendre La cellera "Rompan filas... i a engendrar carlistas! Alça aquí!

    ResponElimina
  4. Aquí la història s'explicava d'oïda i tothom hi dèia la seva. Ni Rocaguinarda ni Serrallonga anàven pel poble, anàven pels seus propis interessos com sempre s'ha vist als saltejadors de camins i no els hi importava qui tinguessin davant si en podien treure alguna cosa de valor. Però aquí hi ha coses mal explicades: Perot Rocaguinarda servia en Carles de Vilademany, senyor de Taradell. El senyor de Vilademany pertanyuia al bàndol dels "nyerros" i el bisbe de Vic als "cadells", per tant en Rocaguinarda, que per això s'havia instalat als boscos de Taradell, havia arribat a "sitiar" el Palau Episcopal de Vic amb els seus homes.

    Per altra banda, m'agrada molt descobrir tot el que fa referència al segle XIX i les guerres carlines a la nostra comarca. A Taradell hi havia hagut episodis durs i sagnants i ja no ens queda a la memòria`. Cal recordar la trista història dels mossos d'esquadra morts pels trabucaires l'any 1865 prop de can Moreu. Allò que diu que entre guerres anàven perduts pels boscos i saltejant el què podien. Això em va fer recordar l'exaltació per les històries del FAR WEST i ignorem que aquí passava exactament el mateix: nois despenjats sense ofici ni benefici per culpa de la guerra que arreplegàven el què podien. Només que anàven am trabucs en lloc Colds o Winchesters. ....."Que romàntic!" a mi m'apassiona tota aquesta història.

    També hi veiem la història fabril de la nostra comarca, especialment la que es va construir al llarg del Ter i veiem Perque Manlleu, ciutat industrial ha estat sempre en pugna amb Vic, ciutat comercial i menestral que no va abançar a l'època industrial com ara Sabadell o Terrassa.

    ResponElimina
  5. Quina informació més oportuna Fàtima! Nyerros i cadells de qui no parla Pla i que ara recordo. I el senyor de Vilademany enviant Perot Rocaguinarda a sitiar el Palau episcopal de Vic... Explica, explica Fàtima i digue'ns on podem trobar aquests relats.

    I amb el que dius puc entendre la rivalitat Vic/ Manlleu que té elements similars a la de Reus/Tarragona. Vic a través del Seminari capitalitzava els coneixements i la intel.lctualitat de la plana: Verdaguer que era de Folgaroles... i tants d'altres, fins ara mateix.
    La ciutat de Vic era molt mes pansida del que la història l'hi atribueix. Van ser la gent de la plana que van estudiar al Seminari qui li va donar nom. L'església li donava poder a Vic amb la marca del Seminari.Aquesta és la impressió que en tinc els darrers temps, vaig bé?
    Gràcies Fàtima!

    ResponElimina
  6. Bon dia,

    Mercè i Fàtima, m’agrada que em feu aprofundir en aquestes pugnes, ja que jo no en sé res, només el que deia la Mercè que segur que ens havíem influenciat per en Llac i els Joglars.

    Deixant a part aquestes històries que son interessants i complicades, em fa somriure les frases, que sovintegen, com la que comentava la Mercè de "rompan filas... i a engendrar carlistas", o de com acaba la de la pàg. 17 parlant del compte d’Espanya i havent enviat l’ultimàtum a Manlleu, "Els lliberals de la població, reforçats pels de Roda de Ter, li tornaren el paper després d’haver-lo passat per una determinada part del cos d’un individu qualsevol".

    ResponElimina
  7. Jo, el vaig començar ahir!! Pel poc que he llegit, he de dir que estic d'acord amb la Dolors, pel que fa a les frases: les trobo enginyoses, i pròpies de l'època. Segurament si les uséssim avui dia, a ningú li ferien ni fred ni calor..


    ResponElimina
  8. M'ha divertit moltíssim el capítol de LA XOCOLATERA I LES JOIES DE LA ROSER (pag. 55 de les obres completes), entre el res del Rosari de Mn. Galceran, l'artilleria carlista amb el seu canó de l'esqueller de Sant Pere de Torelló, i, els còmics, com els diu en Pla, o actors (perquè l'obra l'havíem representada al "Centro" i no era pas còmica)... i la gràcia que ell hi posa al narrar-ho.
    Que us n'ha semblat a vosaltres?
    Per una vegada que m'hi poso, l'encerto de pler.
    També em sembla molt interessant el fet que la història ens ve donada des d'un punt de vista, diguem-ne, burgès i conservador. És un detall a tenir en compte.

    ResponElimina
  9. Aquest punt de vista burgés i conservador, com dius molt bé, Maria, i en el qual la dona hi fa un paper que va d'ornamental a poquetacosa, al principi fa gràcia perquè sembla que es riu d'ell mateix però quan veus que persiteix i que només dóna importància a segons quines coses, et comença a emprenyar altra vegada. Per exemple aquell "a engendrar carlistes!" de la pàg 48, planes enllà, ja no em fa tanta gràcia perquè no ha recollit, no ho ha compensat amb cap expressió en sentit contrari. També he de dir, que en aquestes lluites entre les diverses faccions són feixugues perquè entra en detalls que no calen i desequilibra la narració. Vés, és en Pla, que escriu tan bé com vol però que hi hem de posar el filtre ideològic de la tendència que ja l'hi sabem.
    Quan a això dels "comics" i la representació de Les joies de la Roser, es veu ben clar que hi ha "personalitats" que anaven/van? a teiatru perquè els entretinguin i ni reaccionen davant d'una obra contrària als del seu bàndol, perquè en el fons ni entenen ni esperen res.
    Ara ja sabem que Pla també es mirava per sobre el fet artístic. Recordo que parlant de les punxes de la sagrada família de Gaudí va dir allò de: "són com menuts de pollastre" i quan parlava del Palau de la Música deia que, quan anava a un concert, sort que es podia distreure amb aquella trencadissa de cols del sostre de la platea d'aquell "Palau de la pisa catalana".
    I és que els modernistes eren massa innovadors per ell. Uf!
    Ara començo "Les primeres qüestions socials" pàg 63 i em sembla que també m'hi empiparé, a veure.

    ResponElimina
  10. Dons m'ho he passat molt bé des de "Les primeres qüestions socials" fins al final. Allò dels anarquistes protestant perquè volien fer festa el dia de la Mare de Déu del Carme és una lectura distorsionada del Pla més burgès, però és una contradicció ben trobada.
    Allà on l'autor està realment magnífic és en els adjectius en relació al gust de menjar. Quan parla dels dinars pantagruèlics a la Fonda de l'Estrella d'Olot (pag.94) he rigut molt amb " les carns d'olla contenien moltes realitats concretes" (i ja he vist peus de porc, orella, ala de gallina, padrés...etc) És que té un sentit de l'humor que s'agraeix molt. També els adjectius i metàfores en descriure ciutats i pobles " Girona anava entrant en un silenci que s'hauria pogut mastegar, un silènci físic" (pàg 98) I quan parla del Col·legi de sant Miquel de Vic " A l'edifici hi feia un fred destil·lat i científic, i és en la ciutat de Vic on he vist els penellons més morats i espectaculars del país." (pàg 72) Bé, i com descriu el director de sant Miquel...amb la seva dedicació i aprof itament de l'avellaner de l'hort (pag 73) i la descripció del Vic de l'època, per mi que sóc de Vic, és un festival. I les caixetes de rapè! Molt bé aquest final de primera etapa. Això si, el món de Pla és un mon d'homes, les dones són invisibles o ell les hi fa.

    ResponElimina
  11. En Pla fa utilitza els adjectius per mostrar l’escena molt gràficament, pobre vailet el que tenia d’anar a la habitació de mossèn Miquel!: amb la vara d’avellaner a la ma, treia la llengua- una llengua grossa, carnosa, roja, molla com la d'un vedell- i se la passava pels llavis, suat, dominat per una agitació frenètica. Els seus ulls guspirejaven. Abans de començar es descordava la sotana i s'arremangava les mànigues fins els colze.

    A la dona li deixa fer el que segur que considerava que tenia era el que havia de fer: ... una dona callada, soferta, infatigable: cuinava per quaranta galifardeus, feia neteja, arreglava la roba, anava a plaça i tenia cura de l’hort; rentava, cosia, planxava, feia els llits i arreglava l’oratori.

    Em va costar una mica entrar-hi però ara m’ho passo molt bé llegint-lo.

    Bona lectura.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Perdoneu que no he escrit abans, però vaig una mica atrafegada. Mercè, lo d'en Rocaguinarda ho podem trovar al llibre de Taradell escrit per Mn. Pladevall, i segur que en alguna altre llibre seu.
      Cal recordar la feina feta per Mn. Vilacis a la revista de Taradell i com ens va empènyer, fins i tot amb concursos, a conèixer la nostra història i els recons del nostre terme.
      Jo m'ho passo d'allò més bé. Desconeixem tant el segle XIX a la nostra terra....
      D'altra banda, a mi en Pla em fa disfrutar molt. Les seves descripcions et fan entrar de ple allà on calguli. I quan parla de menjar....recordo com describia unes sardines a la brasa amb un tomàquet amanit al seu llibre sobre la Costa Brava (no recordo el títol), però que se'm fèia la boca aigua. No hi ha dubte que sabia menjar i era, per ell, un dels plaers més satisfactoris. Tinc una amiga que ho descriu de manera molt semblant quan descriu una menja que li ha agradat, encara que siguin patates bullides.
      També disfruto amb el recull d'anècdotes i dites populars.
      No cal dir que totes sabem com era Pla i com pensava. Com era de masclista. Però jo semrpe li he donat un vot a favor perque és dels escriptors que ens ha donat més en quant a conservar la nostra llengua i d'una manera planera i senzilla.
      Ara entrem a Barcelona i suposo que tindrà un caire diferent. A llegir!

      Elimina
  12. És veritat que Pla ens ha fet disfrutar amb la nostra llengua, a entrat a la literatura les formes més genuïnes de la parla, això l'ha fet molt popular i l'han llegit persones que no són pas dels que llegeixen sovint.

    Diu a la pàg 107 tot parlant de l'Alcalde Rius i Taulet (que per cert devia ser de Gràcia perquè aquesta vila va posar el seu nom a la plaça major) Bé, doncs diu que Rius i Taulet era un home "de grans ínfules" (pàg 107) Aquesta paraula és o era ben d'ús col.loquial, almenys a Vic i poques vegades surt a la literatura. Solíem dir a Vic, "aquest té moltes ínfules" Pla li dona un èmfasi que és la seva aportació d'adjectius contundents que eren la seva dèria, i escriu "de grans infules". Aquestes paraules ssnzilles potenciades pels adjectius que a vegades són xocants, com aquell de què al Col.legi de St.Miquel hi feia un fred "científic" mostren la seva gran categoria d'escriptor.
    Al final de la pàg. 105 descriu el "Follies Bergère" que funcionava els dies de l'Exposició Universal "l'escenari amb aspecte de centre catòlic amb unes senyoretes..." és molt agut.

    ResponElimina
  13. Bon repàs a als personatges de l'època, em fet aquesta passada setmana.
    El senyor Llanas, que era desconegut per mi, ja no l'oblidaré mai més.
    La descripció de Lerroux coincideix exactament a la que m'havia arribat a oïdes temps enllà, però explicat amb molta més gràcia.
    Us imagineu tot el que passa ara, narrat per la ploma d'un Pla?

    ResponElimina

  14. Si Maria hem fet una bona repassada, a mi m’ha agradat molt; Cerdà, Casas, Rosiñol... No sé com Pla faria les explicacions de moment actual, el que si que és segur, que de tema no ni faltaria. I com diu la Mercè podem anar observant uns adjectius que de lluny s'ens acudirien.


    Aquest llibre però, es llegeix més a poc a poc del que semblava i parlant amb lectores, sembla que el portem una mica endarrerit. El deixarem fins Setmana Santa i serà després d’aquestes fetes que començarem amb Senyoria.

    ResponElimina
  15. A mi m'ha cansat una mica tot lo del senyor Llanas i els que l'envolten. Però m'ha apassionat en Raimon Casellas, Casas, Rosiñol,....és com si expliquessin el Modernisme des de dins. M'ha cridat l'atenció la passió que sent el ssenyor Puget pel Greco, tot lliga amb la passió per l'art dels modernistes.Eren gent bohemia, que vivien de renda, o no, però que no treballaven o treballàven d'allò que els apassionava: escriure, pintar,....Varen portar de Paris els corrents nous, amb esperit obert i sense prejudicis, cosa que va canviar molt despres amb el Noucentisme. Volien canviar la societat, però més que res, la mentalitat de la seva societat, encallada encara en l'herencia d'una Catalunya rural, de moral catòlica i que havia despuntat amb la Renaixença i els Jocs Florals. Però aquesta gent varen apropar el nostre païs a Europa via Paris. Madrid va deixar d'ésser el referent que havia sigut pels hereus de les cases pairals. Aquests bohemis, producte de la revolució industrial del segle XIX, el vàren acabar i començar el XX amb aires nous i esperit nou. Per això crec, m'ha costat de passar les pàgines dels polítics a Madrid i m'he engrescat amb en Raimon Casellas, les pintures del Greco, La Intrusa, tot el que varen representar les Feste Modernistes de Sitges. El senyor Puget ens hi ha transportat, ha sigut com veure la Patum sota la careta d'un plè.
    Perdoneu que m'apassioni, però 'és tan fàcil....
    També vull dir que, com més llegeixo, més hi veig la ploma d'en Pla, em costa creure que fos de la manera que en Puget li explicava. Crec que ell es limitava a explicar les històries i en Pla les "amenia" al seu aire. No veig que ho pugués escriure literalment, lògic, però el que em fa dubtar és si "tot" era explicat d'en Puget o en Pla hi afegeix "collita pròpia".

    ResponElimina
  16. Què tal se us ha posat "La meva pobra senyora tingué, per aquestes coses, un interès veritablement excepcional.", de la pàg. 225, parlant de cuina.
    Bona peça aquest potentat Sr. Puget!

    ResponElimina
  17. D'acord amb el que dius,Fàtima. Jo també admiro els Modernistes que ens van obrir a Europa. La nostra generació ha pogut disfrutar d'estudiosos a fons del Modernisme i a Filologia catalana ens en van fer arribar una nova visió que anava des dels -Drames Rures de Caterina Albert fins a la poesia de la llengua viva de Maragall. Fou com un calidoscopi d'arts el Modernisme. La gent pro noucentista com Pla i els que ell admira se'l miravenn pel damunt de l'espatlla i hi feien acudits, però jo també estimo i m'apassiono amb els modernistes i desitjo que al nostre país tornin a tenir-hi incidència personatges com ells i quedin arraconats per sempre els reactius que només saben queixar-se i no poden fer res si no tenen els diners quan el que realment no tenen és imaginació i experiència d'altres paîsos.

    ResponElimina
  18. Hola. Em sembla que hem quedat quatre llegint en Pla. Jo ho faig des del fred polar -si polar, amb neu i tot- de Dinamarca. He trobat una forma bona per entrar i ho faig sense esperar resposta.
    Vag tirant enllà i aquesta nit m'he adonat que el llibre s'hauria de titular SENYORS DE BARCELONA VISTOS NOSEP PLA I RAFEL PUGET DE MANNLEU. I és que tot va de les gràcies dels benestants i literats de Barcelona a les primeries dels segle passat... té molta gràcia i es un goig d'escriptura, però tot són homes, homenassos, en estat d'excel.lència de viure i això carrega. De dones, cap ni una, per`jo les veig a la cuina i preparanat les robes que porten o, tal vegada casant-se amb qui li convé a la família per mantenir el patrimoni o el lloc social.... I també veig les minyones, rentant a mà els serveis de taula i els calcotets d'aquest homenassos. Les veig a totes aquestes dones i m'emprenyo més del que estic normalment perquè aquests senyors no serien RES sense elles.
    Ara que m'he descansat miro el que he subratllat de tant que m'agrada. Pe. pag. 237 parla del marquès de Comilles i Verdaguer../ pag 236..el carrer Moncada demostra que hi ha un dèficit entre l'amor verbal per les nostres coses i l'amor real..../ pag. 241 "eren rics PERÒ la seva generositat era magnifica" que és com si digués- tenien el defecte de ser rics però eren generosos ( i és veritat, la majoria de rics no són generoros, com a molt donen alguna cosa dels que els sobra i encara s'hi fan veure/ però els nous rics d'ara, ni això)
    Pag. 241 i endevant: les becaines al Cercle del Liceu l'ambient de primera hora a la tarda amb els cambrers que caminaven a poc a poc per no despertar els clients, aquells senyors de Barcelona privilegiats... Hem d'admetre peró que la descripció és extraordinària, la xafogor de Barcelona a primera hora de la tarda, la penombra del cafè del Cercle, es respira, es toca, es podria tallar. Pla és una llicó constant de com s'hauria de descriure. Ara, que no opini perquè se li veu el ròssec conservador i oportunista.
    Ès allò que recull a la pg.259 "No tothom qui porta ulleres ha nascut a LLavaneres". Molt bé, doncs, aplicat a la personalitat de Pla "No tothom qui sap escriure te butlla per dir, com a sentència inqüestionable, allò que li passa pel cap. Una cosa és saber escriure i l'altra tenir categoria humana per opinar.

    ResponElimina
    Respostes
    1. L'he acabat aquesta tarda. Després d'algunes pàgines farragoses, el resum final, el tancament, és poesia pura. Fantàstic! La ploma més fluida d'en Pla.

      No en faig comentaris per si, alguna de vosaltres, no l'heu finalitzat.

      Mercè i Dolors encara esteu rondant? Per cert, feliç Onomàstica! Dolors..

      Elimina
  19. També he arribat al final: a la pàg 327, Pla comenca a descriure, pel seu compte, el paisatge del Collsacabra i encara ara ens sorprenen els adjectius que fa servir en descriure la natura i el paisatge i l'encert en la tria "Els colors de boca de forn dels faigs tenen una densitat llefiscos" "grocs de ploma de canari frenètics" pag. 329. És el mestre de la descripció i l'adjectivació. Qualsevol persona que pretengui escriure bé en la nostra llengua ha de tenir, a prop, un llibre de Pla.

    ResponElimina
  20. El llibre de Pla s'ha fet una mica...no sé com dir-ho... trobo les explicacions molt clares, i enginyoses i em fan gràcia, però no tinc aquell cuquet per veure que passarà, m'ha agradat entrar una mica a la intimitat d'unes tertúlies de personatges, per mi, desconeguts.

    En trobar-me aquests dies a Mallorca vaig fer una mica de trampa i vaig llegir El meu amor per Mallorca: Alcover. Em vaig assabentar de les penes que va sofrir aquet poeta de Mallorca, vaig imaginar-me en Canut passejant-se per els camins i caminets de la Mallorca rural i per la ciutat damunt d’un cavall.
    Tinc a la meva bústia un comentari de la Mercè que no va poder penjar des de Dinamarca és aquest:

    PAG 122. _Relaciona Mariano Cubí amb la Frenologia (un corrent en el tractament fisiològic de les malalties mentals) . i jo ho relaciono amb l'Institut Frenopàtic de Barcelona, de mala memòria: teràpies de xoc, descàrregues... Uf!
    Però Pla ho explica amb gràcia: "Senyor Cubí, tinc la meva esposa molt nerviosa i trista; se'm torna romàntica......" i la resposta de Cubí.. "Faci-me-la venir de seguida. Ho sabrem tot.......La Frenologia...és una ciència de recursos irrefrafgables".
    Déu n´hi do de com anaven de masltractades les esposes dels burgesos de l'època: subsistencia assegurada i suport social, però....
    pag 134: la descripció que fa d'Yxart i l'anècdota... delicioses.
    I l'estratègia d'Aulés a la pàg 138 i 139? D'ell en podríem copiar alguna cosa, actualment.
    pags 150-151: D. Manuel Girona i "eixugar el dèficit de l'Ajuntament" ...

    Com diu la Mercè, segur que podríem copiar alguna cosa per eixugar el dèficit, també elogia molt l’honestedat de personatges molt al contrari dels temps que correm que sembla que només ens envolten corruptes.

    En entrar al joc veig que la Mercè ja ha ha pogut penjar algún altre comentari.

    A veure si aquets dies hi faig una bona empenta i em poso al dia.

    ResponElimina
  21. Maria, jo ja he tornat i t'agreixo els teus bons desitjos.

    ResponElimina
  22. Faig una prova per veure si em puc comunicar

    ResponElimina
  23. He estat uns dies sense ordinata i ho he provat des de la feina i no em deixava.
    Voldria dir moltes coses, però ja m'he perdut. De totes maneres m'ha agradat tot i que en molts moments em perdia. Estic d'acord amb tu Maria sobre el final i la descripció del Collsacabra.
    Hem conegut força maneres de la burgesia barcelonina del tombant de segle, sobretot de les tertúlies. Crec que val la pena llegir-lo.
    Hi ha reflexions del senyor Puget que son molt actuals. Recordo aquella on diu que es faran grans pactes pel desermament, però que Europa quedaria ben armada..."de ciment", Quin visionari!

    Hem de convenir que de fet sabem molt poc del senyor Puget, no sabem ni qui era la seva dona, si n'estava enamorat, al final fa una referència a un fill seu, però el que si sabem és qui i com eren els seus amics i coneguts. Queda clar que li agradava la tertulia i el bon menjar. Tamb-e deixa anar que no té diners però que ha sigut rendista tota la vida......jo vull no tenir diners i ser rendista la "resta" de la meva vida.
    I retirar-me al Collsacabra.

    ResponElimina
  24. Ja hem tornat de Setmana Santa.

    Abans de marxar jo creía que havia penjat un comentari (què menys !!!!!) sobre el que havia llegit. No el veig. Potser no ho vaig fer bé. :-(.

    Estic molt d'acord en el que heu anat comentant. Com sempre, en Pla escriu meravellosament. Com sempre, però, malgrat el plaer de llegir una pila de pàgines plenes de magnifiques descripcions, comentaris enginyosos, anècdotes i fets explicats amb bon ritme i gràcia, sovint em trobo "emprenyada" com dieu, per les postures ideològiques d'aquest extraordinari escriptor.

    Les seves opinions sobre l'ordre, l'art, els rols de les dones, ..., corresponen a una época en que les opcions més lliures (modernistes, reclamació dels drets de les dones i dels treballadors, ...) posaven en perill un "status" ben definit que vetllava pels drets d'uns per damunt dels altres.

    Una descripció encantadora d'una cadira modernista en "El carrer estret" ens defineix la inutilitat d'un objecte pel seu ús originari.

    He trobat molt interessant tot el que es refereix a la vida i els fets de la nostra comarca. Normalment podem accedir fàcilment a la gran Història de les Nacions però no a la dels petits territoris.

    Em falta poquet per acabar-lo.

    ResponElimina
  25. M.Carme. T'hem trobat a faltar. Del que dius, m'agrada molt: "en una època en que les opcions més lliures...posaven en perill un "status" ben definit que vetllava pels drets d'uns per damunt dels altres".
    Ho dius perfectament: defensar l'estatus a costa dels drets humans. Amb aquesta opció, Pla ha demostrat NO ser un intel.lectual perquè no maneja conceptes ni idees i es deixa endur pr la posició més facil i compensadora. Ara bé sap moltes coses i les sap escriure.
    Espero el teu comentari quan l'acabis.

    ResponElimina

Respon a la pregunta mitjançant un comentari. Per enviar el missatge, has de premer la opció "Comentari de l'entrada"

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.