Lectura compartida:

El nostre objectiu és, primer de tot, compartir una lectura i al mateix temps poder donar l’opinió que ens mereix l’obra, els diferents personatges, si trobem que la narració va molt lenta o que s’estén massa amb les descripcions, o que el vocabulari és complicat, o que hi ha una frase que ens ha arribat al cor. En fi!...qualsevol cosa que ens agradaria poder comentar si tinguéssim alguna persona al nostre costat.

Que llegeixes?

Espai on podem penjar les lectures que, a part del llibre proposat com a lectura compartida, tenim entre mans; que ens han regalat; que tenim pensat de llegir per la recomanació d’un amic, etc.

Si l’has llegit: opina​;​si l’estàs llegint, també; si penses llegir-lo, demana opinió, o recomana'l si s'ho val.​

Som observadors? On pertany aquest tros de foto?


Partint d’un tros de fotografia i un petit text, hem de descobrir el lloc de Taradell on esta ubicada, quin significat o utilitat té o podria tenir. Es poden demanar pistes, quan s’hagin respost tres pistes es descobrirà un altra tros de foto. Si no s’endevina, una altra volta tres preguntes i així successivament fins que quedi descobert.

Procurarem que la foto estigui relacionada amb la literatura o a les arts en general.


dilluns, 24 de gener del 2011

Abans de trencar el dia arribàrem a les nostres posicions. Gairebé sense haver-nos-en adonat, ens trobàrem dintre les trinxeres. Havíem anat davallant al llarg d'una carena, en silenci, i tot d'una, al peu mateix de la coma, sense transició gairebé, ens trobàrem entre dues parets de terra i de sacs. Algú donava ordres en veu baixa, i, pel nostre costat, en direcció oposada, cap a la carena que havíem deixat moments abans, començaren a passar els rellevats. El fregadís de tants peus, el soroll dels fusells que entrexocaven, algunes ocasionals caigudes i els subsegüents renecs, acabaren per cridar l'atenció dels ocupants de la trinxera veïna, perquè de sobte se sentí una veu que cridava:
-Ei, els d’aquí davant, quina putada prepareu?


Només vaig haver d'esperar tres dies. Mentrestant, però, la Júlia ja havia observat que l'Albert no em venia a buscar com de costum i no pogué evitar de preguntar-me a què era degut. «L'Albert i jo hem renyit», vaig dir-li. No sé per què es van quedar tan sorpresos, ella i en Conrad. L'Esteve, que arribà mentre ells dos em burxaven, ja ho sabia, se n'acabava d'assabentar. És la primera cosa que va dir en entrar, però també ell ignorava el perquè. L'Albert devia haver pensat que era massa humiliant de confessar-li tota la veritat i s'havia limitat a dir-li que havíem decidit de donar per acabades les nostres relacions. No comprenc, doncs, per què tots, l'Esteve comprès, van tenir tot seguit la impressió que la culpa del que s'havia esdevingut era meva. Potser perquè s'havien adonat que jo, més que estimar-lo, em deixava estimar.

De quina obra es tracta? i de quin autor?: Xavier Benguerel, Maria Aurèlia Capmany, Manuel de Pedrolo, Mercè Rodoreda o Joan Sales.

34 comentaris:

  1. Pot ser "Incerta glória" de Joan Sales?

    Maria

    ResponElimina
  2. Jo diria que és d'algú que va estar relacionat amb Taradell, però no ho tinc del tot clar.

    ResponElimina
  3. Lluís, que jo sàpiga, cap dels possibles autors ha estat relacionat amb Taradell, a no ser per la coincidència de cognoms amb una família de Taradell.

    Xavier.

    ResponElimina
  4. Xavier:
    És "Els vençuts" de Xavier Benguerel?

    ResponElimina
  5. Ara em sembla que pot ser "La plaça del diamant" de Mercè Rodoreda

    ResponElimina
  6. Mercè, ho sento, però no es cap de les dues novel·les que dius.

    Xavier.

    ResponElimina
  7. Xavier, només un comentari, cap pregunta. Sembla que no pot ser Pedrolo, els noms dels personatges no es corresponen als que ell sol posar -també és molt creatiu en aquest aspecte-.
    Sembla una obra primera, si no fos pels autors que dius, em semblaria que és Unitats de xoc de Pere Calders.

    ResponElimina
  8. Mercè, segons les normes que ens va enviar la Dolors al començar el joc, només es poden demanar DOS aclariments-comodí per persona, amb resposta Si o No (mira el seu correu electrònic del 10 de Gener), i tu ja els vas demanar el 26 de Gener, per tant no te'n puc contestar cap més.

    Referent als comentaris que fas sobre l'autor, només et diré que tinc el llibre a casa i que els dos paràgrafs els he copiat directament i que no hi ha cap error a la llista de noms d'autors/autotes proposats.

    Xavier.

    ResponElimina
  9. Les normes son dos aclariments, però és bo que ens feu adonar de trets personals de possibles autors, o de qualsevol comentari que ens ajudi a desxifrar de quin llibre es pot tractar

    ResponElimina
  10. Xavier: Pels comentaris que he llegit sembla que queden descartats en Joan Sales i en Xavier Benguerel, i dius que l'obra és d'un home. És en Pedrolo?

    ResponElimina
  11. No serà "Temps obert" de Manuel de Pedrolo?

    ResponElimina
  12. Maria, No ho és. Us donaré una pista: Es una de les primeres novel·les de Pedrolo, escrita a principis dels 50, però que degut a la censura no es va publicar, en una primera edició a Proa, fins l'any 1965.

    Xavier.

    ResponElimina
  13. Xavier, faig una altra aposta, que no un comodí:

    És Balanç fins a la matinada de Pedrolo?

    ResponElimina
  14. Mercè potser hauriem d’explicar que s’entén per a aposta i què per comodí. Ja que és veritat que no varem dir res de les afirmacions. Que et fa pensar que es tracte de Balanç fins a la matinada, jo pensava en Cendres per Martina. A veure si entre tots fem una mica de tertúlia.

    ResponElimina
  15. Crec que sí Dolors, que és "Cendres per Martina" oi Xavier?

    ResponElimina
  16. Maria, ja havies fet dues preguntes a en Xavier segons les normes ell no ens pot respondre, però podem comentar-ho entre nosaltres, a mi m’ha ha fet pensar la pista: la censura no va permetre que es publiques, que ens ha donat en Xavier, tot i que tinc dubtes ja que el protagonista de Cendres per Martina es diu Adrià

    ResponElimina
  17. Dolors i Maria: vaig entrar a web de la fundació Pedrolo i vaig comprobar la gran quantitat de llibres que va publicar: Balanç fins a la matinada crec que és de les primeres i publicada més tard per qüestions de censura. No la tenia a casa i vaig anar a la Biblioteca.
    Només la vaig fullejar i vaig adonar-me que no l'havia llegida en el seu temps, però pel tema podria ser aquesta i, a més, els noms de pila són comuns, no són tan originals com els d'altres novel.les. La veritat és que no vaig trobar els fragments citats.
    Ara tampoc sé si puc apostar. Què hi dius Dolors, com hem d'interpretar les normes d'aquest joc?

    ResponElimina
  18. Hola! M'afageixo a la tertúlia. Tinc un dubte, sí ja hem fet servir els dos comodins, i tenim (més o menys) clar de quina obra es tracta, com ho hem de dir? Amb una afirmació? O ja no podem dir res més?

    ResponElimina
  19. De moment fem tertúlia, jo buscant (aquest Xavier ens ho fa buscar tot) i escodrinyant per l’obra d’en Pedrolo, penso que es podria tractar de: Avui es parla de mi. Que hi dieu? Al menys el narrador es diu Albert, que és un dels noms que surt al fragment.

    ResponElimina
  20. A la Núria. Jo diria que ho hem de dir amb una afirmació i això és una aposta, no pas un comodí i d'apostes en podem fer mes de dues i de tres i de comodins o preguntes només dues. Oi que és així Dolors? Tu decideixes.
    Dolors, si "Avui es parla de mi" té les característiques que diu en Xavier
    el dia 31, podria ser. Per cert, us heu fixat en l'originalitat i les dobles lectures dels títols de les novel.les de Pedrolo?

    ResponElimina
  21. Dolors: Jo diria que "Avui es parla de mi", no ho es, perque en Xavier va dir que era de Proa, i "avui es parla de mi", no ho ha estat editat per Proa, almenys jo no l'he trobat.

    ResponElimina
  22. Que us sembla si podem fer dues preguntes com fins ara, i dues afirmacions, o sia si tens clar el títol ho afrimes si no l'encertes encara tens una segona opció. A les dues primeres, millor fer una pregunta que no sigui el títol, si és que no és una afirmació. Com ho veieu? i anar fent tretúlia que es molt enriquidor, no troveu?.
    Després de l'aclariment de la Núria ara estic entre, Pas de ratlla escrita al 1958 i Introducció a l'ombra del 1956, però jo no les tinc i a internet no hi trobo res, serà questió d'anar buscant.O si ho sabeu poseu el títol

    ResponElimina
  23. Ei Xavier, que no obres el joc? He consultat i crec que Lluna ho va encertar el 31.

    ResponElimina
  24. Jo he trobat que "Cendra per Martina" sí que ha estat editada per Proa, que en Pedrolo la va escriure a l'any 1952 però no va ser publicada fins al 1965, que més o menys és la pista que ens donava en Xavier.

    ResponElimina
  25. Realment es "Cendra per Martina", tal com ja havia dit la Maria el Dilluns i ho ha tornat a afirmar ara. La novel·la te 3 personatges principals, Adrià, Júlia i Martina, que relaten la història des del punt de vista de cada un d'ells, però hi surten molts més personatges.

    Els pàragrafs que us vaig posar son a les pàgines 87 i 302 de la primera edició del 1965 a Proa, a la col·lecció "Biblioteca a tot vent", el número 113, que es la que tinc jo.

    Mercè, si al consultar la Web de la Fundació Pedrolo, haguessis ordenat totes les novel·les cronològicament (en comptes de l'ordre alfabètic que surt per defecte), hauries vist que "Cendra per Martina" es la tercera i a la ressenya hi surten les dues dates: 1952 i 1965.

    ResponElimina
  26. Felicitats a tots per la recerca!. Lluna ara et toca a tu. Queda clar: dues preguntes i dues afirmacions, i el poder anar donat opinions o resultats de recerca així ajudem a desvetllat l’enigma.

    ResponElimina
  27. Xavier, Tens raó i la segona vegada que vaig entrar a la web de la Fundació ja vaig ordenar l'obra cronològicament i ho vaig veure, però ja no podia fer una altra aposta! D'aquí el missatge del 2 de febrer.
    De tota manera, gràcies perquè ens has retornat a Pedrolo.
    D'acord Dolors, dues preguntes i dues afirmacions i a veure que ens posa ara la Maria.

    ResponElimina

Respon a la pregunta mitjançant un comentari. Per enviar el missatge, has de premer la opció "Comentari de l'entrada"

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.